Uncategorized

De staat Washington heeft een belangrijk akkoord bereikt over de status van de baan van de concertchauffeur

De staat Washington heeft een belangrijk akkoord bereikt over de status van de baan van de concertchauffeur

De senaat van Washington heeft vrijdag een wet aangenomen die concertvoordelen en bescherming toekent aan chauffeurs, terwijl wordt voorkomen dat ze als werknemers worden geclassificeerd – een al lang bestaande prioriteit voor transportbedrijven zoals Uber en Lyft.

Hoewel de stemming de weg lijkt te effenen voor definitieve goedkeuring nadat vorige week een soortgelijke maatregel door het Huis van Afgevaardigden werd aangenomen, zouden de twee wetten nog moeten worden verzoend voordat ze ter goedkeuring naar de gouverneur worden gestuurd. Gouverneur Jay Inslee heeft niet gezegd of hij van plan is de wet te ondertekenen.

Mike Faulk, een woordvoerder van de heer Inslee, zei vrijdag dat het kantoor van de gouverneur gewoonlijk niet “speculeert over de maatregelen van de wet”, eraan toevoegend: “Wanneer wetgevers het naar ons kantoor sturen, zullen we het evalueren.”

Senaatswetgeving – het resultaat van een compromis tussen bedrijven en ten minste één prominente lokale vakbond, Teamsters – werd 40 tegen 8 goedgekeurd.

In een verklaring zei John Scearcy, secretaris-penningmeester van Teamsters Local 117, dat de vakbond “trots is om solidair te zijn met Uber- en Lyft-chauffeurs bij het verkrijgen van hun loonsverhogingseisen” en andere voordelen.

Uber en Lyft noteerden in regelgevend zaagsel dat de verplichting om chauffeurs als werknemers te classificeren veranderingen in hun bedrijfsmodel zou opleggen en hen financieel bloot zou stellen. Ze zochten soortgelijke compromissen in staten als Californië en New York, maar die inspanningen gecrasht te midden van weerstand van andere vakbonden en arbeidersadvocaten, die betoogden dat concertrijders geen genoegen moesten nemen met een tweederangsstatus. Veel van deze voorstanders hebben ook kritiek geuit op de Washington Act.

“Hoewel de wet enkele voordelen biedt voor chauffeurs, zou het permanent de deur op slot doen voor chauffeurs die toegang hebben tot hun rechten als werknemers”, zegt Brian Chen van het National Employment Project, een belangenorganisatie. “Het is een verkeerde stap met ernstige gevolgen, wat verontrustend is gezien de snelheid waarmee deze wet door de wetgevende macht gaat.”

Volgens het compromis zouden chauffeurs voordelen ontvangen zoals betaald ziekteverlof en het minimumloon. De wet zou ook een procedure creëren voor chauffeurs om te klagen over zogenaamde deactiveringen, waardoor ze geen werk kunnen vinden via bedrijfsapplicaties.

Hoewel de minimumlonen alleen van toepassing zijn op de tijd die chauffeurs doorbrengen met een passagier in een auto, zeggen voorstanders van de wet dat de tarieven hoog genoeg zijn om chauffeurs eerlijk te compenseren voor alle werktijd na aftrek van kosten. De tarieven zullen in de loop van de tijd worden aangepast om rekening te houden met de stijging van de kosten van levensonderhoud.

Net als bij andere aannemers, moeten chauffeurs alle loonbelastingen dekken en kunnen ze zich niet verenigen onder de federale wetgeving.

Het wetsvoorstel spreekt over het algemeen niet over werkloosheidsuitkeringen, iets waar werknemers recht op hebben, maar de staat Washington onthult vaak dat concertchauffeurs die uitkeringen al zouden moeten ontvangen. Het wetsontwerp zal een werkgroep oprichten die de hoogte van de bijdragen van het concert aan het werkloosheidsfonds zal bestuderen, een kwestie die controversieel was in andere staten.

Een bijzonder controversieel kenmerk van de wet is dat het lokale jurisdicties zou blokkeren om de rechten van bestuurders te reguleren. Een soortgelijk kenmerk hielp de oppositie aan te wakkeren die vorig jaar het vooruitzicht van een dergelijke wet in de staat New York verpestte.

Seattle robuust gebracht De Wet minimumloon concertbestuurders 2020, die chauffeurs een uurloon van ongeveer $ 30 voor onkosten moest opleveren en kreeg felle kritiek van concertgezelschappen. De staatswet die vrijdag werd goedgekeurd, hield de huidige tarieven in Seattle, die hoger zullen blijven dan in de rest van de staat, maar zou in de toekomst soortgelijke wetten anticiperen.

Achter de wetgevende actie in de staat Washington zat de mogelijkheid van een stemmaatregel die de status van een aannemer zou kunnen vastleggen met minder voordelen voor chauffeurs. Nadat Californië in 2019 een wet had aangenomen om gig-werkers daadwerkelijk als werknemers te classificeren, gaven Uber, Lyft en andere concertbedrijven ongeveer $ 200 miljoen uit aan stemmaatregel, Voorstel 22, dat deze bescherming afschafte. De wet wordt nog steeds vervolgd voor een staatsrechter overwoog het ongrondwettig.

Advocaat Liz Berry, die de staatswet van Washington introduceerde, zei dat de verschillen tussen de wet en voorstel 22 “niet scherper kunnen zijn”.

“Mijn focus was: wat willen werknemers? Waar zijn chauffeurs naar op zoek? En we voldoen aan alles waar ze om vragen, “zei mevrouw Berry in een interview, eraan toevoegend dat” in tegenstelling tot de Californische wet, “onze wet echte voordelen heeft voor werknemers in de staat Washington.”

Jen Hensley, hoofd overheidsrelaties van Lyft, zei in een verklaring dat de wet “een oplossing is die de bestuurders van de staat Washington grotendeels steunen. Het brengt niet alleen belangrijke nieuwe voordelen met zich mee, maar het breidt ook belangrijke beschermingen voor hen uit.” De verklaring van Uber herhaalde die opmerkingen.

Maar sommige wetgevers in Washington betwijfelden het.

Voorafgaand aan de stemming van vrijdag maakte senator Mike Padden, die tegen de wet was, zich zorgen over de snelheid van het goedkeuringsproces. “Ik heb wat twijfels over de rekening zelf, maar ik maak me ook zorgen over het feit dat ik het niet goed kan controleren”, zei hij.

Parlementslid Debra Entenman, de enige democraat die tegen de wet stemde in het Huis van Afgevaardigden van Washington, zei in een verklaring na de goedkeuring van de Senaat dat “deze wet te veel van de staat vereist, te weinig geeft voor chauffeurs en de transportkosten verhoogt voor mijn kiezers die leunen vaak op rideshare-bedrijven vanwege onvoldoende openbaar vervoermogelijkheden.”

Voorstanders van arbeiders zijn bang dat andere staten zullen proberen de wet te herhalen. “Ik hoop dat gouverneur Inslee verdere analyse van zijn potentiële impact zal zoeken”, zegt Terri Gerstein, een arbeidsrechtenadvocaat bij het Work and Work Life Program van de Harvard Law School. “Ik zou er bij andere staten op aandringen om dit wetsvoorstel of dit oppervlakkige openbare proces niet als model te gebruiken.”

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published.