Uncategorized

Waarom chatbots slimmer worden

Waarom chatbots slimmer worden

Het aangaan van deze uitdaging is een opkomende markt en een groeiend publiek geworden, de zogenaamde conversational AI Big Tech-bedrijven zoals Microsoft, Amazon, Google en Oracle, evenals kleinere bedrijven en start-ups, waaronder Kore.ai, Omilia, Rasa, Senseforth.ai, Verint en Yellow.ai.

Leveranciers bieden softwaretools die bedrijven vervolgens aanpassen en trainen op basis van hun eigen gegevens.

Dit jaar zal de zakelijke markt voor virtuele assistenten – oftewel chatbots – volgens Gartner met 15 procent groeien tot ruim 7 miljard dollar. Sommige van deze bots zijn ontworpen om werknemers te helpen, maar de meeste zijn voor klantenservice.

Geen enkel bedrijf heeft een meer bescheiden en leerzame reis gemaakt naar zijn chatbottechnologie dan IBM. Na zijn supercomputer Watson zegevierde over menselijke kampioenen in het tv-spel “Jeopardy!” ongeveer tien jaar geleden begon IBM de natuurlijke taalverwerking van Watson toe te passen op andere gebieden. De vroege focus lag op het diagnosticeren en behandelen van kanker, en IBM noemde gezondheidszorg ‘maanlicht’.

In januari kondigde IBM na jaren van zwoegen aan dat het uitverkoop zijn bedrijf Watson Health particuliere investeringsmaatschappij. Een paar dagen later beoordeelde Gartner IBM’s Watson Assistant als een “leider” op het gebied van kunstmatige intelligentie voor het bedrijfsleven. Watson is van kankeraanvallers veranderd in chatbots voor klantenondersteuning.

Tegenwoordig is Watson Assistant een succesverhaal voor IBM onder de resterende AI-producten, waaronder software voor gegevensonderzoek en automatisering van zakelijke taken. Watson Assistant is in de loop der jaren geƫvolueerd en voortdurend verbeterd en verbeterd. IBM leerde al snel dat een rigide vraag-en-antwoordbenadering, hoewel ideaal voor spelshows, te beperkt en inflexibel is in klantenserviceomgevingen.

“De echte wereld heeft onze ogen geopend”, zegt Aya Soffer, vice-president AI-technologie bij IBM Research.

Het startpunt voor verbetering, zei Dr. Soffer, was een beter begrip van wat er gebeurt in callcenters, door samen te werken met andere bedrijven om de vele duizenden telefoontjes tussen klanten en menselijke agenten te verzamelen en te analyseren. In dialogen bijvoorbeeld werd gemonitord welke issues en welke follow-up leidde tot het oplossen van het probleem van een cliĆ«nt, zei ze, en wat waren de verraderlijke signalen van ‘mislukte gesprekken’.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published.