Uncategorized

In de informatieoorlog in Oekraïne, een mengeling van feiten en fictie

In de informatieoorlog in Oekraïne, een mengeling van feiten en fictie

Met discretie over het modereren van niet-geverifieerde of nep-inhoud, besloten sociale-mediabedrijven “een kant te kiezen”, zegt Alex Stamos, directeur van de Stanford Internet Observatory en voormalig hoofd beveiliging bij Facebook.

“Ik denk dat dit de grenzen aantoont van ‘fact-checking’ in een snelle strijd met echte levens op het spel,” zei de heer Stamos, eraan toevoegend dat technologieplatforms nooit algemene anti-desinformatieregels hebben opgesteld, maar gericht zijn op specifiek gedrag, actoren en inhoud .

Dat laat de waarheid achter sommige oorlogsverhalen, zoals: een schijnbare samenzwering om te vermoorden tegen Mr. Zelensky of gewoon het aantal gesneuvelde soldaten in gevechtenvrij ongrijpbaar, zelfs wanneer officiële accounts en krantenmedia informatie delen.

Deze verhalen gaan door naarmate de oorlog vordert en onthullen de contouren van een informatieoorlog die niet alleen gericht is op het westerse publiek, maar ook op Russische burgers. De Oekraïense ambassadeur Sergiy Kyslytsya deelde maandag bij de Verenigde Naties een reeks sms-berichten die volgens hem afkomstig waren van de telefoon van een dode Russische soldaat.

“Mam, ik ben in Oekraïne. Hier woedt een echte oorlog. Ik ben bang’, schreef de Russische soldaat, volgens een rapport van de heer Kyslytsya, dat hij in het Russisch voorlas. Het verhaal leek het verhaal uit te lokken gepromoot door ambtenaren en breed gedeeld op sociale media dat Russische soldaten slecht opgeleid en te jong zijn en niet willen vechten tegen hun Oekraïense buren. “We bombarderen alle steden samen, zelfs burgers.”

Het verhaal, waar of niet, lijkt op maat gemaakt voor Russische burgers – vooral ouders die om het lot van hun ingeschreven kinderen geven, zeiden experts.

“Dit is een oude tactiek die Oekraïners proberen te gebruiken, en dat is om de aandacht van moeders en families in Rusland af te leiden van de grote doelen van de oorlog naar de menselijke kosten van oorlog”, zegt Ian Garner, een op Rusland gerichte historicus. die tijdens het conflict Russischtalige propaganda volgden. “We weten dat dit echt effectief is.”

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published.